W trosce o bezpieczeństwo w metrze - Aktualności - Komenda Stołeczna Policji

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

W trosce o bezpieczeństwo w metrze

Data publikacji 31.07.2010

Komisariat Policji Metra Warszawskiego to jednostka specjalistyczna. Policjanci pełnią tu służbę patrolowo-interwencyjną na stacjach i w wagonach metra. Służba nie należy do łatwych, bo przez metro przewija się dziennie blisko 600 tysięcy osób. Nietypową akcję o charakterze prewencyjnym zainicjował jeden z naszych policjantów. Sierż. Artur Chwiłka opracował plakaty ostrzegajace pasażerów przed różnymi zagrożeniami, w tym kradzieżami kieszonkowymi, czy przed pozostawieniem bagaży bez opieki.

Nietypową akcję zainicjował jeden z naszych policjantów sierż. Artur Chwiłka, w służbie w Policji od 5 lat, z wykształcenia prawnik. -…Na pomysł wpadłem spontanicznie, na służbie…– mówi Artur. -…Jadąc kolejką metra wspólnie z kolegą z patrolu sierż. Andrzejem Wasilewskim zwróciliśmy uwagę na nowo zamontowane monitory multimedialne. Pasażerowie podczas podróży z dużym zainteresowaniem obserwowali różnego typu spoty informacyjne. Pomyślałem, że niezwykle cenne i pożyteczne byłoby wykorzystanie w naszej pracy potencjału drzemiącego w monitorach. Pomysł wydawał mi się mało realny, ale postanowiłem spróbować. Już wtedy wiedziałem, że byłyby to informacje obrazkowe o charakterze prewencyjnym, ostrzegające pasażerów przed różnymi zagrożeniami. Opracowałem pierwszy projekt plakatów, który dotyczył kradzieży kieszonkowych oraz pozostawionych bez opieki paczkach, bagażach i… udałem się z tym do przełożonych. Pomysł przyjęli z entuzjazmem i aprobatą Samo tworzenie plakatów było zajęciem bardzo czasochłonnym, bo trwało aż dwa miesiące. Ważna była nie tylko treść, wybór haseł, ale i sam rysunek - obraz musiał przemawiać do odbiorcy. Nad projektem pracowałem w domu, więc zaangażowana była cała rodzina. Żona Olga była pierwszym najsurowszym krytykiem. Jednak wszelkie sugestie tylko poprawiały jakość plakatów.

Formalnym aspektem wdrażania projektu w życie zajęli się już przełożeni, którzy nawiązali współpracę z firmą zajmującą się reklamą zewnętrzną - AMS S.A. Akcja zakończyła się całkowitym sukcesem. Przez okres dwóch tygodni projekt ukazywał się w kolejkach metra na monitorach CityINFOTv. Projekt ten również przypadł do gustu mieszkańcom Warszawy, o czym mogliśmy przeczytać w prasie oraz usłyszeć i zobaczyć w innych mediach.

Już w lipcu ruszy kolejny cykl wyświetleń naszych prewencyjnych informacji. Tym razem obrazy ukarzą się na monitorach Infoscreen. Jest to sieć 23 wielkoformatowych ekranów, na których jest emitowany program w jakości HD. Projektory umiejscowione są na peronach stacji o największym przepływie pasażerów – czyli stacji Ratusz, Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Wilanowska.

Pani Komendant nadkom. Małgorzata Domagalska podsumowuje -…Cenię kreatywność naszych policjantów. Cieszę się również, iż udało się dotrzeć w niekonwencjonalny sposób do szerokiego grona pasażerów z informacjami z zakresu prewencji kryminalnej. To ważne! Mam nadzieję, że dotrą one do wyobraźni wielu osób.

Nasz pomysłowy policjant zainspirowany sukcesem zdradził nam, że w zamyśle ma kolejny projekt zmierzający do poprawy bezpieczeństwa w metrze o zupełnie odmiennej treści i formie. Czekamy z niecierpliwością i życzymy kolejnego sukcesu!

Zachęcamy do przeczytania tego i innych artykułów zamieszczonych w Stołecznym Magazynie Policyjnym, który dostępny jest na stronie internetowej http://magazyn.policja.waw.pl/

ego, sierż. Magdalena Czaplicka