Aktualności

Seniorzy łatwym celem dla oszustów. Postępowanie i komunikacja z osobą starszą, cierpiącą na choroby otępienne.

Data publikacji 23.04.2024

Komenda Stołeczna Policji we współpracy z Centrum Medyczne Puławska, Good Life i Twój Ratownik przygotowali kolejny film instruktażowy, dotyczący zasad prawidłowego postępowania z osobą starszą, cierpiącą na choroby otępienne. Z załączonego filmu i artykułu dowiesz się również, jak nie zostać oszukanym ,,na wnuczka’’, ,,na policjanta’’ lub "na prokuratora".

Choroby otępienne, znane inaczej jako demencja, są poważnym problemem społecznym, który dotyka głównie osoby starsze. Postępy choroby uniemożliwiają pacjentom normalne życie, doprowadzając ich do stanu całkowitej zależności od bliskich i otoczenia. Opieka nad takimi osobami jest niezwykle trudna, szczególnie że komunikowanie potrzeb, logiczne myślenie i pamięć stają się bardzo zaburzone.

W miarę postępu choroby dochodzi do stopniowego pogarszania się zdolności porozumiewania z otoczeniem. Chory zaczyna mieć kłopoty z wyrażeniem tego, co chciałby powiedzieć, zapomina nazw przedmiotów, nie kończy zdań oraz wiele razy powtarza te same informacje.

W kontakcie z taką osobą dużą rolę odgrywa komunikacja niewerbalna, np. mimika oraz gesty, dotyk, uśmiech, które mogą wspomagać komunikat językowy lub nawet go zastępować.

Bardzo ważne w kłopotach z wypowiadaniem się jest zachęcanie do rozmowy na tematy przystępne dla chorego, np.  z przeszłości.

Aby skutecznie porozumiewać się z chorym,  należy przestrzegać zasad, które mogą pomóc w komunikacji:

  • rozmawiając, należy stanąć przed chorym (twarzą w twarz) oraz utrzymywać kontakt wzrokowy i dotykowy. 
  • należy mówić krótkimi, prostymi zdaniami w sposób łagodny, bez napastliwości i oznak gniewu, ale wyraźnie i dostatecznie głośno. Nie powinno się odgadywać, co chory chciał powiedzieć i kończyć za niego zdania,
  • bezpieczniej będzie wykazać się cierpliwością i pozwolić choremu skończyć myśl.

Ważne, aby unikać:

  • komentarzy typu „a nie mówiłam”, „nie pamiętasz?”, „już o to pytałeś”.
  • zdań bez zdrobnień oraz sposobu mówienia charakterystycznego w kontakcie z dzieckiem. 

Pamiętajmy, aby postępować z osobą cierpiącą na choroby otępienne z szacunkiem, w taki sposób, aby chory nie stracił szacunku dla siebie samego.

Osoby starsze są również szczególnie narażone na działanie oszustów metodami ,,na wnuczka’’ czy ,,na policjanta’’

Każdego dnia przestępcy dzwonią do swych ofiar, podając się za policjantów, bankowców, czy bliskich. Przedstawiają zmyśloną, dramatyczną historię, której celem jest zawsze wyłudzenie gotówki lub cennych przedmiotów. I tak podszywając się pod funkcjonariusza, informują np. o prowadzeniu tajnej akcji, wymierzonej w hakerów. Jednocześnie przekonują rozmówcę, że zgromadzone przez niego w banku oszczędności są zagrożone, a jedyną możliwością zapobieżenia ich utracie, jest przekazanie pieniędzy na przechowanie stróżom prawa. Pamiętajmy, że to oszustwo! W takiej sytuacji od razu należy się rozłączyć i zgłosić ten fakt pod numer 47 72 33 222 lub 112!

Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy odbierzemy telefon od osoby podającej się np. za pracownika banku, który informuje o nieuprawnionych transakcjach na naszym rachunku bankowym i w celu ich anulowania, żąda podania danych logowania do konta.

Pamiętajmy, aby nigdy nie przekazywać haseł, kodów i innych informacji dostępowych do naszych kont bankowych! 

Innym razem oszust może zadzwonić podając się za syna wnuczka lub znajomego, który nagle znalazł się w kryzysowej sytuacji i pilnie potrzebuje pożyczki. Zaznacza, że nie może osobiście odebrać pieniędzy, więc wysyła do naszego mieszkania kolegę. Zdarza się, iż przestępca od razu poleca pozostawić gotówkę we wskazanym miejscu, np. w śmietniku, pod samochodem, a nawet na ogrodzeniu.

Nie przekazujmy obcym osobom pieniędzy! Próbę oszustwa zgłoś, dzwoniąc pod numer 47 72 33 222 lub 112!

Przestępcy cały czas modyfikują swoje metody, aby zdobyć nasze pieniądze. Ofiarami oszustów padają nie tylko seniorzy, ale też osoby w średnim wieku. Zachowajmy czujność i rozwagę, Pamiętajmy, że przez telefon każdy może podać się za policjanta, pracownika banku lub krewnego! Nie przekazujmy nieznajomym swoich danych osobowych, informacji dostępowych do kont bankowych oraz gotówki, czy wartościowych przedmiotów. O każdej próbie oszustwa powiadom Policję!

 

Tekst: sierż. szt. Rafał Markiewicz, podkom. Barbara Szczerba

Film: sierż. szt. Rafał Markiewicz

 

 

Film Postępowanie i komunikacja z osobą starszą, cierpiącą na choroby otępienne. Seniorzy łatwym celem dla oszustów

Opis filmu: Postępowanie i komunikacja z osobą starszą, cierpiącą na choroby otępienne. Seniorzy łatwym celem dla oszustów

Pobierz plik Postępowanie i komunikacja z osobą starszą, cierpiącą na choroby otępienne. Seniorzy łatwym celem dla oszustów (format mp4 - rozmiar 37.32 MB)

Powrót na górę strony