Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Policjanci z metra walczą z fałszywymi „krewnymi”

Data publikacji 14.10.2010

Komisariat Policji Metra Warszawskiego aktywnie włączył się w akcję profilaktyczną przypominającą osobom starszym, jak nie stać się ofiarą oszustów. Przy współpracy z firmą AMS i Ströer oraz gazety lokalnej „Południe” ostrzega przed przestępstwami metodą „na wnuczka”. Policjanci zwracają się z apelem do osób starszych o ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi, które mogą się podawać za naszych krewnych.

Akcja profilaktyczna dotyczy osób starszych. Oszuści działający metodą „na wnuczka”, podając się za krewnego, wnuczka, przyjaciela lub znajomego, kontaktują się najczęściej telefonicznie z osobami starszymi. Wykorzystując zaufanie i "dobre serce" tych ludzi proszą o pilne wsparcie finansowe lub pożyczkę. Twierdzą, że są w trudnej życiowej sytuacji np.: mieli wypadek, muszą zapłacić ratę w banku, są chorzy. Informują przy tym, że pieniędzy nie mogą sami odebrać i przyjdzie po nie ich znajomy. Jak się później okazuje, w umówionym miejscu pojawiają się osobiście i odbierają określoną kwotę. Dopiero po jakimś czasie, gdy poszkodowany kontaktuje się z rodziną okazuje się, że padł ofiarą oszustów.

O tym, jak łatwo paść ofiarą tego typu przestępstwa przekonał się 81-letni mieszkaniec Warszawy. Do pana Antoniego zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako jego chrześniak. Opowiedział historyjkę o tym, że zainwestował w fundusze inwestycyjne dużą sumę pieniędzy i musi dopłacić jeszcze 20 tys. złotych. Poprosił o pilne pożyczenie tej kwoty. Pan Antoni zgodził się i umówił z chrześniakiem pod jednym z banków w centrum Warszawy. Wypłacił pieniądze z konta i czekał w umówionym miejscu. Po chwili zamiast chrześniaka ujrzał przed sobą nieznajomego mężczyznę. Wtedy zorientował się, że to oszustwo i udał się po pomoc wprost do policjantów z metra pełniących służbę na stacji „Ratusz-Arsenał”. Oszust nie zdążył uciec. Błyskawiczna reakcja funkcjonariuszy z metra i przybyłych na miejsce śródmiejskich kryminalnych doprowadziła do zatrzymania „chrześniaka”. Został mu przedstawiony zarzut oszustwa, za co grozi do 8 lat pozbawienia wolności.

Kierownictwo Komisariatu Policji Metra Warszawskiego zdając sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa edukacja i profilaktyka społeczeństwa w tym zakresie, podjęło dalszą współpracę z firmami zajmującymi się reklamą zewnętrzną AMS i Ströer oraz lokalną gazetą „Południe”. Z warszawskiego metra korzysta dziennie około 600 tys. osób, wśród nich liczne grono stanowią również osoby starsze. Urządzenia multimedialne w wagonach metra i na peronach dają możliwość dotarcia do niebagatelnej liczby odbiorców. Przez okres dwóch tygodni projekt ukazywał się w kolejkach metra na monitorach CityINFOTv. Przy średniej dziennej 19-godzinnej emisji spotu, w 198 wagonach na 918 ekranach LCD, daje w całkowitym rozrachunku 4952158 spojrzeń! Już wkrótce ruszy kolejny cykl wyświetleń prewencyjnych informacji. Ukażą się one na monitorach Infoscreen. Jest to sieć 23 wielkoformatowych ekranów, na których jest emitowany program w jakości HD. Projektory umiejscowione są na peronach stacji o największym przepływie pasażerów – czyli stacji Ratusz, Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Wilanowska.

ea/mc

Powrót na górę strony